19 Nisan 2013 Cuma

5. Sınıf Türkçe Dersi 2.Dönem 1. Yazılı Soruları

0 yorum

2012-2013 EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI ........................................ ORTAOKULU
TÜRKÇE DERSİ 5-A SINIFI II. DÖNEM I. YAZILI SORULARI
Adı Soyadı:                                                                                                                                                                 
Numarası:                                                                                                                                                                 Notu:

ÜÇ BALIK
Birkaç balıkçı, bir gölcüğün kıyısında üç balık gördüler. Bir ağ getirmek üzere koşup gittikleri zaman, balıklardan en akıllısı düşündü: “Bu balıkçılar bizi nasıl yakalayacak? Arkadaşlarla konuşacak olsam, türlü fikirlerle aklımı çelerler. İyisi mi ben buradan çekilip gideyim…” diyerek, gölcüğü terk etti, denize daldı. İkinci balık yarı akıllıydı. Kaçıp kurtulmayı akıl edemedi. Şöyle düşündü: “ Su yüzüne çıkar, sırt üstü döner, kendimi ölü gösteririm. Ölü bir balığı hiçbir balıkçı tutmak istemez.
Oval Belirtme Çizgisi: Gölcükte üç balık gören balıkçılar ne yapıyorlar? ( 5 puan ) Üçüncü balık hiçbir tedbir düşünmüyor, keyfine bakıyordu. Bu sırada balıkçılar geldiler. Su yüzünde ölü bir balık görünce alıp karaya attılar. Kendini ölü gösteren balık, çırpına çırpına, gizlice suya daldı; canını güçlükle kurtararak kaybolup gitti. Balıkçılar ağ atarak üçüncü balığı yakaladılar. Zavallı balık, ateş üzerinde yağlı tavada zıplarken şöyle diyordu: “Eğer bir kez daha dünyaya gelirsem, gölcükte değil denizde yaşarım bir. Her işte arkadaşlarıma danışırım iki, tehlike anında keyfimi değil, tedbirleri düşünürüm üç.”     
                                                              ( 1, 2 ve 3. soruları yukarıdaki parçaya göre cevaplandırınız. )
1. Gölcükte üç balık gören balıkçılar ne yapıyorlar? (5 puan)


2.  Balıkların en akıllısı nasıl davranıyor? (5 puan)


3. Parçada verilmek istenen mesaj nedir? (10 puan)



4.Çocuklar, aşağıdaki 1. tablodaki altı çizili sözcükleri dikkatlice inceleyiniz. Altı çizili kelimeler arasında ne tür bir anlam ilişkisi olduğunu 2. tabloya rakamla işaretleyiniz. (10 puan)
1
Kirli ayakkabılarını çıkarmadı, pis elbiseleriyle oturdu.
2
Eski ayakkabımı kardeşime verdim yeni ayakkabı aldım.
3
Gelince oralara yaz, her hafta bana bir mektup yaz.
4
Tok hiçbir zaman açın halinden anlamaz, derler.
5
Sevdiği gülü alınca bir anda yüzü güldü Ece’nin.
5.Çocuklar, aşağıdaki cümleleri dikkatlice okuyunuz. Doğru olan cümlenin başına ( D ) , yanlış olan cümlenin başına da ( Y ) harfini getiriniz. (10 puan)
(      )    Nesnel anlatımlı cümlelerde kişisel duygu ve düşüncelere yer verilmez.
  (      )  “Bu yaylanın, insanı büyüleyen bir havası vardır.” cümlesi nesnel bir cümledir.
  (      )  “ Ortamı biraz yumuşatmak için espri yaptım” cümlesi neden – sonuç ifade etmektedir.
  (      )  “ Kardeşimin boyu bana göre biraz daha kısadır.” cümlesinde karşılaştırma yapılmıştır.
  (      )  “Bu şehrin insanlarını oldukça cana yakın buldum.” cümlesinde ünlü düşmesi (ses düşmesi) yoktur
6. Aşağıdaki cümlelerin karşısına, 5N 1K’nin hangi sorusuna cevap verdiğini yazınız (10 puan)
Bugün dersi Ali anlatacak.                                                                 →
Annem öğle yemeği için mantı yapıyor.                                            →
Bugün bahçede çiçekleri ve böcekleri seyrettik.                                →
Dönem sonunda bütün derslerle ilgili değerlendir-meler yapıyoruz. →
Kütüphanede çalışırken fısıltıyla konuşmalıyız.                                →
Güneş battığı için önümüzü görmekte zorlanıyorduk.                       →
7.Aşağıda verilen hikâye haritasından hareketle bir hikâye yazınız. Yazım kurallarına, noktalama işaretlerine dikkat ediniz. (30 puan)
Olay:Ahmet’in yardımseverliği   Zaman:Gece  Yer:Issız bir sokak    Şahıs ve varlık kadrosu:Yaşlı bir adam ve Ahmet
Ölçütler
Puan
Anlatım (konuyu anlama, örnekleme)
15
Plân (başlık, olayları sıralama, bütünlük)
5
Yazının düzgünlüğü
5
Yazım kuralları ve noktalama işaretlerine uygunluk
5

Leave a Reply