2012-2013 EĞİTİM – ÖĞRETİM YILI .......................... ORTAOKULU 8. SINIF TÜRKÇE DERSİ
2. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI
Adı-Soyadı: Numarası:
Notu:……………………
Bir gün bir arkadaşla kocaman bir uçurtma yaptık,
bugün de gözümün önüne geliyor, güzel şeydi! Havalandı, havalandı göklerde.
Babam duymuş:” Uçurtma uçurtmanın bir zararı, bir günahı yoktur ya, annen
istemezdi. Onun için uçurtmayacaksın.”dedi.
Sesimi çıkarmadım, büktüm boynumu. Bir gün geldi,
karışan kalmadı artık; ama ben de uçurtma uçurtmak yaşını geçirmiştim. Şimdi
utanmasam karışacağım çocukların arasına.
Çocukluğum olmadı benim.
Çocukluğu olmayanın gençliği de olmaz. İhtiyarlığı da olmuyor öylesinin. Hani
güzel
bir
ihtiyarlık vardır, insan çocukluğunda, gençliğinde yaptıklarını anlatır da,
gözlerinin içi parlar. Ben kendimde değil,
başkalarında
gördüm onu. Nurullah
ATAÇ
S.1.Babası, çocuğun uçurtma uçurmasını
niçin yasaklıyor? (5 puan)
S. 2.Yazıda anlatılma istenen düşünce
nedir? (10 puan)
S. 3. “Güzel bir ihtiyarlık” sözünden
ne anlıyorsunuz? (5 puan)
S.4. O
partal kılıklı ve hayırsever adamcağızın kendisi için yeni bir sistem icat
etmiş olduğunu fark ettim.
Cümlesinin öğelerini bulunuz. (5 Puan)
S.5.”Başarılı
bir iş adamı başarısının nedenini soranlara
şu cevabı vermiştir :” Başımı
tararken saçlarımdan başka bir şey düşünmem.” İş adamını başarıya ulaştıran
nedir? Düşüncenizi yazın.(5 Puan)
S.6. Aşağıdaki
cümleleri cümle türlerine( yüklemin türü, öğelerin dizilişi, cümlenin
yapısı,anlamına göre ) göre değerlendiriniz.
(16 Puan)
Her dakikaya
bir tohum atmalısın, her dakikaya bir iyilik çiçeği dikmelisin.
Yaz gelince
havalar ısındı.
Bakakalırım
giden gemin ardından.
Bu fıkrayı
arkadaşımdan dinlememiştim.
S.7. Aşağıdaki
cümlede ayraç içinde gösterilen yere uygun noktalama işaretlerini koyunuz. (4 Puan)
Okulumuzun kantininde çeşit çeşit yiyecekler var
( ) tostlar ( ) kurabiyeler ( ) kekler (
)
S.8. Aşağıdaki cümlelerdeki anlatım bozukluğunu bulup
düzeltiniz.( 16 Puan)
a) Bazı öğrenciler derste çok çekimserdir.
b) Neşeli,
sağlıklı, şen bir görünüşü vardı.
c) Yaklaşık beş
yıl kadar bu Edirne'de oturduk.
d) Buradan gidersek
yakalanma şansımız nedir?
e) Kimse
gelmemiş, maça gitmiş.
f) Bu yazıyı
değil okumak, anlamak bile imkânsız
g) Verilen
cümledeki özne ve zarf tümlecini bulun.
h) Her yolda
kalan insana yardım etmeliyiz.
S.9 Aşağıdaki dörtlüğü
açıklayınız.(4 Puan )
Malım mülküm servetim, hepsi evde kaldı.
Eşim dostum akrabam, geçtiğim yolda kaldı.
Dostlarımdan birisi, benden hiç ayrılmadı.
Allah için yaptığım iyilikler bende kaldı.
Hacı Bektaş-ı Veli
Eşim dostum akrabam, geçtiğim yolda kaldı.
Dostlarımdan birisi, benden hiç ayrılmadı.
Allah için yaptığım iyilikler bende kaldı.
Hacı Bektaş-ı Veli
S.10.”Tatlı dil yılanı deliğinden çıkarır.” Cümlesinde vurgulu olan öğeyi kutu içine alıp öğenin
türünü yazınız.(5 puan)
S.11.
İnsanları dinlemeyen, gücünü onlardan almayan edebiyatçı kalıcı olamaz,
duyuramaz sesini. Edebiyatçı, oluşturduğu güzellikleri insanlarla paylaştığında
faydalı olur.
Bu
cümlesindeki fiilimsileri kutu içine alıp türünü yazınız ?(5 P)
S. 12.
Aşağıdaki plandan yararlanarak, “televizyonun faydalarını ve zararlarını”
anlatan bir yazı yazınız. (20 Puan)
Giriş Bölümü : Kitle-iletişim araçları arasında
televizyonun yeri.
Gelişme Bölümü : Eğitim ve
haberleşme aracı olarak televizyonun önemi.
Televizyonun faydalı
kullanılması.
Televizyonun zararlı kullanılması.
Sonuç Bölümü : Televizyonu faydalı kullanmanın önemi. Türkçe Öğretmeniniz